Wat doet een budgetbeheerder?
Als Budgetbeheerder help ik jou (nieuwe) schulden te voorkomen. Dit doe ik door het beheren van jouw geld volgens een vooraf opgesteld budgetplan. Jouw inkomsten komen binnen op een beheerrekening. Vanaf deze rekening betaal ik jouw vaste lasten. En wanneer het mogelijk is, spaar ik voor jou. Het bedrag wat overblijft krijg jij op je rekening gestort. Op die manier geef je nooit meer uit dan dat er binnenkomt. Jij hebt zelf de keuze voor hoelang je het beheer van je geld wilt overdragen.
Het takenpakket van de budgetbeheerder
- inventariseren van de inkomsten, uitgaven, schulden* en bezittingen
- optimaliseren van inkomsten en uitgaven
- opstellen van een huishoudelijk budget
- inwinnen van informatie bij diverse relevante instanties of instellingen
- wijzigen van gegevens bij instanties of instellingen
- openen van bankrekeningen (een beheerrekening, een leefgeldrekening* en een spaarrekening*)
- aanvragen van huur- en zorgtoeslag*
- aanvragen van kwijtschelding van lokale belastingen*
- aanvragen van bijzondere bijstand*
- verzorgen van de jaarlijkse belastingaangifte (box 1)
- doorbetalen van de vaste lasten
- begeleiden naar schuldhulpverleningsorganisatie (gemeenten)*
- treffen van (kleine) betalingsregelingen*
- indienen van nota’s bij de ziektekostenverzekering
- uitvoeren van administratieve taken die hiermee in verband staan
- verwerking van post
* indien van toepassing
Voor wie?
Jij hebt wegens omstandigheden moeite met het beheren van je geld. Hierdoor dreig je in de problemen te komen en dat wil je voorkomen. Je wilt het beheer van je financiën daarom (tijdelijk) uit handen geven. Op die manier kun jij je richten op andere belangrijke zaken. En wanneer jij weer denkt het zelf te kunnen, neem je het eenvoudig weer over.
Werkwijze
In een vrijblijvend telefonisch intakegesprek bespreken we globaal jouw huidige situatie. En wat jij wilt bereiken. Op basis hiervan vertel ik je wat de mogelijkheden zijn. Of budgetbeheer in jouw situatie inderdaad de beste keuze is. Wanneer we besluiten om budgetbeheer te starten maken we vervolgens een afspraak voor een huisbezoek.
Tarieven 2022
De tarieven die Budget met Beleid hanteert voor budgetbeheer zijn gelijk aan de tarieven voor bewindvoering.
Eenspersoonshuishouden:
Aanvangswerkzaamheden (eenmalig) | € 709,06 (incl. 21% BTW) | |
Maandelijkse vergoeding Standaard Budgetbeheer | € 125,53 (incl. 21% BTW) | |
Maandelijkse vergoeding bij Problematische Schulden | € 162,44 (incl. 21% BTW) |
Meerpersoonshuishouden
Aanvangswerkzaamheden (eenmalig) | € 850,63 (incl. 21% BTW) | |
Maandelijkse vergoeding Standaard Budgetbeheer | € 150,54 (incl. 21% BTW) | |
Maandelijkse vergoeding bij Problematische Schulden | € 172,72 (incl. 21% BTW) | |
Maandelijkse vergoeding meerpersoonshuishouden | € 194,81 (incl. 21% BTW) |
Voor bovengenoemde kosten kan, afhankelijk van het vermogen en het inkomen van de cliënt, een vergoeding vanuit de bijzondere bijstand worden aangevraagd. Indien van toepassing, kan Budget met Beleid deze aanvraag voor je indienen bij de gemeente.
Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.